torsdag 27 maj 2010

Jordnötscookies

Jag måste bara tipsa er om detta recept på jordnötscookies från boken choklad av Elisabeth Johansson. Jag fick boken av min svägerska som vet att jag är galen i godsaker, där finns många intressanta recept i boken så jag återkommer när jag gjort något annat smarrigt.

Jordnötscookies
150g mjölkchoklad
150g jordnötter
225g smör
2 1/2dl råsocker (jag tog muscovadosocker)
2dl strösocker
2 ägg
1tsk vaniljsocker
6 1/2dl vetemjöl
1tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175grader. Grovhacka choklad och nötter. Rör ihop smör, råsocker, strösocker, ägg och vaniljsocker. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Blanda i choklad och nötter. Dela degen i 45 bitar och rulla till bollar. Lägg bollarna glest på bakplåtspapper och platta till dem något. Grädda mitt i ugnen 15-20min. Låt kakorna kallna på galler.

1 kommentar:

  1. såå söt Felicia är på kortet ovan, hoin är lik Anton tycker jag, när han var lite ni alla fall..

    jordnötskakor hade alla amerikaner älskat här.. de skulle döda för dem hehe. de ser så goda ut! :)

    kram, hoppas allt är bra, hur går det med datorn? och ljudet till datorn?

    SvaraRadera